Ahold is goed vertegenwoordigd in de Twinkle 100, de lijst met de grootste online-verkopers in Nederland: Bol.com staat op de eerste plek en Albert Heijn heeft voor het eerst een podiumplek en staat op nummer 3, na Coolblue.
Het tijdschrift Twinkle rangschikt ieder jaar de grootste online verkopers in Nederland naar omzet, exclusief retouren en btw. In 2018 haalde Bol.com een omzet van ruim 1,6 miljard euro. Coolblue stond daar een eind onder met een omzet van een miljard euro, en Albert Heijn haalde online een omzet van 565 miljoen euro.
Het is voor het eerst dat er een supermarkt in de top 3 staat, en volgens Arjan van Oosterhout van Twinkle is dat niet gek. “Nederlanders doen boodschappen steeds meer online”, zegt hij. Daarnaast is Albert Heijn volgens hem heel actief met zijn onlinestrategie. Hij wijst op de steeds verdergaande mogelijkheden voor gepersonaliseerde online-aanbiedingen via de bonuskaart.
De Zaanse grootgrutter is niet de enige supermarkt in de top 10. Jumbo maakte dit jaar zijn entree en staat met een online omzet van 265 miljoen euro op de achtste plek.
Verder valt op dat webwinkel Amazon omhoog kroop naar plek 6. "Ze zijn zich stapje bij beetje meer aan het mengen op de Nederlandse markt", merkt Van Oosterhout op. Zo is Amazon.de, de versie van de website waar Nederlanders op aangewezen zijn, inmiddels vertaald naar het Nederlands en is loyaliteitsdienst Amazon Prime ook beschikbaar voor de Nederlandse consumenten.
Lees meer over retail:
- Kaalslag in de winkelstraat: de opvallendste faillissementen van de afgelopen 6 jaar, van V&D tot CoolCat
- HEMA wil de VS en Canada veroveren – en mikt daarbij op deze 3 strategieën
- Deze 16 merken kunnnen volgens 3 experts zomaar verdwijnen – denk aan Blokker en KPN, maar ook aan Shell en Tesla
- Kan Blokker rivaal Action pijn doen met Big Bazar? ‘No way dat Big Bazar ooit de inkoopkracht van Action evenaart’